Istoric

Nu detinem date concrete legate de edificarea acestui asezamant de cultura, fiind vehiculate variante ce fac trimiteri la anii 1892, sau 1894, fara a fi aduse insa si documente probatorii pentru astfel de afirmatii. O ilustrata din 1907, provenita din colectia personala a regretatului profesor Oscar Scrabel, care prezinta o ipostaza a cladirii pe axa nord-sud, are inserat in partea sa superioara un text din care se deduce „aniversarea a 25 de ani de la inaugurarea Uniunii Meseriasilor din Bistrita, respectiv 21 aprilie 1907.

Evident, acest document are o deosebita importanta in datarea mai exacta a edificarii acestui lacas de cultura, cu atat mai mult cu cat nu dispunem de alte informatii demne de a fi luate in considerare. Putem da crezare documentului, deoarece douazeci si cinci de ani, chiar daca reprezinta o cifra deloc de neglijat, daca aceasta era neconforma cu realitatea, putea sa atraga opinii de contestare din partea unor bistriteni care au trait momentul inaugural.

De la inceput imobilul a avut destinatie de esenta culturala, dar si de petrecere a timpului liber in mod placut si eficient pentru cei aproximativ 18.000 de oraseni cat avea Bistrita spre finele secolului al XIX-lea, intre care majoritatea erau sasi, apoi romani, evrei si maghiari.

In mod firesc, initial, activitatile artistice au fost destul de timide, dar cu timpul, prin atragerea la activitati culturale a intelectualilor orasului, acestea au capatat mai mult profesionalism si acuratete. Astfel intr-un timp relativ scurt de la infiintarea acestui Gewerbeverein, in 1898 este semnalata deja aparitia unei orchestre filarmonice, intr-o formula relativ consistenta sub raport numeric, iar apoi in 1912 un document al vremii precizeaza sustinerea de catre aceasta orchestra a unui spectacol cu Opera „Liliacul” de J. Strauss, in care alaturi de cantaretii autohtoni au fost prezenti si solisti ai Operei din Viena.

Au existat formatii de teatru in limbile germana, romana si maghiara care au activat in cadrul acestei institutii de cultura. Sunt de retinut activitatile formatiilor artistice romanesti care conform unei invitatii din 1907 avea urmatorul continut: „Teatru, Concert, Petrecere cu joc”, invitatie lansata cu ocazia Adunarii Generale a Asociatiei pentru Literatura Romana si Cultura Poporului Roman.

Un alt program de sala, de data ceva mai recenta enunta la modul lapidar: Azi miercuri 12 octombrie 1938 in sala Gewerbeverein din Bistrita … „De lemn Tanase”, fiind prezentat un spectacol extraordinar sustinut de celebrul Constantin Tanase intr-un spectacol de 2 acte si 52 de tablouri. In mod cert activitatile de la aceasta institutie care a devenit un punct de atractie pentru cetateni, au fost numeroase si diverse dar din pacate ele ne provin sporadic si fragmentate.

Mai sunt inca vii in memoria unor bistriteni in etate, seratele organizate, balurile si balurile mascate precum si celebrele kirmes-uri sasesti organizate aici. Poate o mai atenta studiere a arhivelor acelor timpuri vor reliefa si alte date despre activitatile cultural-artistice pe care le banuim destul de intense.

Dupa Nationalizarea din 1948 institutia poarta pana in 1952 denumirea de Caminul Cultural „George Cosbuc”, iar dupa aceasta data Casa Raionala de Cultura „George Cosbuc” Bistrita iar astazi Centrul Cultural Municipal „George Cosbuc”. De atunci si pana in prezent la aceasta deosebita institutie s-au perindat generatii de artisti amatori pe la diferitele formatii artistice contribuind in mod esential la ridicarea prestigiului culturii bistritene in tara si in lume.

Desi formatiile sunt constituite asa dupa cum aratam, in marea lor majoritate din amatori, cei care le indruma si coordoneaza activitatea sunt profesionisti, fapt care apropie valoarea acestora de cea a profesionistilor, evident pastrandu-se limita decentei. Formatii intre care „Cununa de pe Somes”, „Sincron”, „Appassionata”, „Alexandru Misiuga”, pentru a cita doar o parte dintre cele care activeaza la Centru sunt si au fost in lunga lor existenta conduse de artisti profesionisti sau atestati ca atare, iar rezultatele acestora au fost remarcabile.

Mentionam palmaresul impresionant al „Cununii de pe Somes” care a participat la turnee si concursuri internationale pe patru continente (Europa, Asia, America si Africa) aducand servicii cu totul speciale imaginii Romaniei, precum si a celorlalte formatii deja mentionate.

Institutia noastra este organizatoarea si initiatoarea unor festivaluri nationale si internationale intre care mentionam o parte dintre acestea: Festivalul National de Dans Modern „Blow Dance”, Festivalului International de Folclor „Nunta Zamfirei”, Festivalul International al Fanfarelor „Mihail Warga”, Festivalul de Muzica Folk „Bistrita Folk”, Festivalul National de Teatru Profesionist „Liviu Rebreanu” si Festivalul International de Traditii Populare „Radacinile Eternitatii”.

In mod evident Centrului Cultural Municipal este in momentul de fata centrul convergent al actiunilor culturale la nivelul municipiului, dar si al judetului, aici putand fi urmarite atat spectacole ale formatiilor proprii cat si spectacole ale unor institutii profesioniste din tara si strainatate.